1ο Μέρος – Εκπαίδευση STEM και STEAM
Καθώς το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας και παράλληλα πρέπει να είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τις οικονομικές, κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές εξελίξεις, προχωρεί συνεχώς σε αναδιαμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων εφαρμόζοντας καινοτόμες μεθόδους και νέες πρακτικές διδασκαλίας. Οι στόχοι των καινοτόμων μεθόδων stem και steam είναι η ανάπτυξη και η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, της ομαδικότητας και ομαδικής εργασίας, του τεχνολογικού αλφαβητισμού και των βασικών δεξιοτήτων που πρέπει να διαθέτουν οι μαθητές, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες προκλήσεις και απαιτήσεις της εποχής μας.
Τι σημαίνει ο όρος STEM
Το STEM ακρωνύμιο από τις λέξεις Science (επιστήμη), Technology (τεχνολογίας), Engineering (μηχανική), Mathematics (μαθηματικά) θέλει να περιγράψει τη διεπιστημονική εκπαιδευτική προσέγγιση των μαθητών σε αυτούς τους κλάδους. Είναι μια προσέγγιση κατά την οποία τα μαθήματα των φυσικών επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών δεν αντιμετωπίζονται ξεχωριστά, αλλά ως μια ολότητα, ώστε να αντεπεξέλθουν οι μαθητές καλύτερα στην επιτακτική ανάγκη εκμάθησης υπολογιστικού τρόπου σκέψης για την επίλυση προβλημάτων.
Η εκπαίδευση STEM περιλαμβάνει την αλλαγή της φιλοσοφίας και ολόκληρης της εκπαιδευτικής διαδικασίας επαναπροσδιορίζοντας τη σχέση επιστήμης – τεχνολογίας και σύνδεσή τους με τον πραγματικό κόσμο. Τέλος, εστιάζει στην επίλυση πραγματικών προβλημάτων με την εφαρμογή εννοιών και εργαλείων διαφόρων επιστημών, ώστε να φτάσει στη λύση ενός πραγματικού προβλήματος ή στη δημιουργία μιας κατασκευής χρησιμοποιώντας τις επιστήμες του STEM.
Τι σημαίνει ο όρος STEAM
Η εκπαίδευση STEAM περιλαμβάνει και την τέχνη (ART) στη STEM, ώστε να ενισχύσει τη δημιουργικότητα και το σχεδιασμό. Η προσέγγιση STEAM προσπαθεί να προωθήσει αποτελεσματικά τη δημιουργική, κριτική και αποκλίνουσα σκέψη και να ενισχύσει την πρωτότυπη νόηση και ευελιξία, την ικανότητα παραγωγής ιδεών και λεπτομερών παρατηρήσεων κάτι που απαιτείται στις μέρες μας.
Η εκπαίδευση STEAM ενισχύει δεξιότητες, όπως ακριβής παρατήρηση, αποτελεσματική συνεργασία, κιναισθητική αντίληψη, δεξιότητες που αποτελούν χρήσιμα εργαλεία για τους θετικούς επιστήμονες και τις καινοτομίες του αύριο. Με την εκπαίδευση STEAM παρατηρείται αύξηση του ενδιαφέροντος για τις θετικές και τεχνολογικές επιστήμες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα και εκπρόσωποι του STEAM από την εποχή της αναγέννησης μπορούν να χαρακτηριστούν οι Λεονάρντο Ντα Βίντσι και Μιχαήλ Άγγελος που, αν και θεωρούνται ζωγράφοι και γλύπτες, διέγραψαν σημαντικά επιτεύγματα αρχιτεκτονικής και μηχανικής γιατί δεν έβαλαν όρια μεταξύ των τεχνών και των επιστημών.
2ο Μέρος – Παιχνίδια STEM και STEAM
Πολλά παιχνίδια σήμερα βασίζονται στη μέθοδο STEM και STEAM, ώστε μέσω της διασκέδασης να προετοιμάσουν τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία για την αυριανή τους εκπαίδευση. Οι μαθητές μαθαίνουν καλύτερα, όταν έχουν την ευκαιρία να ασχοληθούν με ανακαλύψεις και χρησιμοποιούν ταυτόχρονα τα χέρια και το μυαλό τους. Τα παιχνίδια STEM και STEAM τα βοηθούν να εμμένουν στην επίλυση προβλημάτων και να συνεργάζονται μέσα από μια δημιουργική διαδικασία. Τα παιδιά ως μικροί επιστήμονες ανακαλύπτουν βιωματικά μέσα από το παιχνίδι βασικές αρχές και νόμους που διέπουν τη φύση, όπως η τριβή, η βαρύτητα, ο ηλεκτρομαγνητισμός, ώστε να τα κατανοήσουν πολύ πιο εύκολα κατά τη διδασκαλία τους στο σχολείο.
Η εκπαιδευτική ρομποτική αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς τα παιδιά διασκεδάζοντας μαθαίνουν να επιλύουν προβλήματα, να συνεργάζονται και να δίνουν σύνθετες λύσεις. Μέσα από παιχνίδια μηχανικής οι μικροί επιστήμονες ανακαλύπτουν πώς εφαρμόζονται οι νόμοι της μηχανικής, της στατικής, των συνισταμένων δυνάμεων σε καθημερινά αντικείμενα και νιώθουν τη χαρά της δημιουργίας προετοιμάζοντας το αύριο. Παιχνίδια κατασκευαστικά και ζωγραφικής αναπτύσσουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία των παιδιών, καλλιεργούν την αισθητική τους, μαθαίνουν βασικές αρχές των τεχνών και του design και μαθαίνουν να χρησιμοποιούν την τεχνολογία από πολύ μικρή ηλικία. Τα παιχνίδια γρίφων μαθαίνουν στα παιδιά να εμμένουν στη λύση προβλημάτων προετοιμάζοντας τα στη σύνθετη και υπολογιστική σκέψη που θα χρειαστούν στην αυριανή εκπαίδευση τους.
Τα πλεονεκτήματα των παιδιών που έχουν ενασχοληθεί με παιχνίδια STEM και STEAM φαίνεται να είναι πολλαπλά. Έχουν βελτιωμένες μαθησιακές δεξιότητες και σκέψεις, βελτιωμένη συγκράτηση της γνώσης, αυξημένη ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, καλύτερες επιδόσεις στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, καλύτερη ενσωμάτωση σε ομάδες, αυξημένη δημιουργικότητα και έμφαση σε νέες ιδέες.
Το άρθρο γράφτηκε για το blog του momandme.gr και αποτελεί πνευματικό δικαίωμα. Απαγορεύεται η αναδημοσίευσή του χωρίς την έγγραφη άδεια της επιχείρησης.
Πηγές: https://www.steamgreece.com , <Η σημασία της προσθήκης των τεχνών στην εκπαίδευση STEM> Αναστασία Ζωή Σουλιώτου Διδάκτωρ Αισθητικής, Επιστήμης & Τεχνολογιών Τέχνης, Πανεπιστημίου Paris Laboratoire Art des Images et Art Contemporain , https://blogs.sch.gr
Πολύ καλό άρθρο και κατατοπιστικό για το τι σημαίνει STEM και STEAM, δυο όρους που τους ακούμε όλο και πιο συχνά, αλλά δεν ξέραμε τι σημαίνουν.
Μπράβο συνεχίστε να μας ενημερώνετε και για αντίστοιχα θέματα στο μέλλον σε ότι έχει να κάνει με τα παιχνίδια των παιδιών μας όπως για παράδειγμα με τις πιστοποιήσεις αυτών.